onsdag 28 februari 2007

blogg that!


"hatar bloggar och allt som har med bloggar att göra!!! töntar!!!"
- så skriver en klasskamrat i det s.k personliga meddeladefältet bredvdid sitt namn på MSN.

Nu kanske man kan fråga sig varför vissa känner denna hatkänsla inför sina medmänniskor som generöst delar med sig av sina tankar och funderingar? Eller är det kanske en helt berättigad fråga? Jag måste säga att jag känner mig ganska splittrad.
Är det inte ganska egoistiskt att skriva blogg? Vem är jag som tror att mina funderingar är så pass intressanta att en annan människa, en främling rent av, skulle ta sig tid att läsa dem? Har inte jag som bloggare ett otroligt ansvar att skriva om något vettigt för att inte slösa med läsarens dyrbara tid?
Vidare måste man ju fråga sig vem som har tid att läsa andras bloggar, när alla är upptagna med att få ner sina egna upplevelser på papper. Undertecknad till exempel, funderar intensivt på kommande offer för den litterära "bajsmackan" (observera hur noggrant jag lindar in de "omogna" partierna för att läsaren inte ska känna sig lurad på sin tid som spenderas på denna text).

Oj, nu har jag ju ställt ännu fler frågor. Men för att begränsa skadan slutar jag och går raskt över till att försöka besvara dem. Eller rättare sagt, försöka ge ett kollektivt och politiskt korrekt svar. Läs och lär;

För det första, bloggare har inget ansvar för vad de skriver. Det är däremot läsarens uppgift att urskilja bra blogg från dålig. Har någon ett lika spännande liv som en bajsbrunfärgad tapet, eller hjärnaktivitet lika avancerad som Linda Rosings (denna notoriska mediehora som tycks fattas några grå) lär det ju märkas på dennes blogg. Då gör man bäst i att icke göra sig besväret.
För det andra, ens funderingar ÄR intressanta om nu folk verkligen tar sig tid att läsa och kommentera dem (eller så skriver man åtminstonne bra eller hyfsat roligt).
Sist men inte minst - är det egoistiskt att skriva blogg? JA, visst fan är det det, punkt slut.

Ok, avslutningsvis går dagens bajsmacka (med extra topping) till...
Mig själv faktist, just för mitt tarftliga (och moraliserande) försök till att ge ett bra svar på något som är svårt att svara på. Alla tycks ha en åsikt i denna fråga, så vem är då jag som tror sig ha svaret..?

...nästa blogg kommer att uteslutande handla om existentiella frågor.
Öh, eller inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

vilken blogg hatar du mest i hela världen, kulan?

sgswg sa...

fredrik virtanen, han är så inne

Anonym sa...

det är la bara att inte läsa folks bloggar om man nu lider så fruktansvärt av det,..